Silniki krokowe to silniki elektryczne, które wykorzystują specyficzny typ konstrukcji wewnętrznej do wytwarzania precyzyjnych i dokładnych ruchów. Silnik krokowy idealnie sprawdzi się w sytuacji, gdy potrzebne są precyzyjne, kontrolowane ruchy.
Istnieją trzy rodzaje silników krokowych – każdy typ ma swoje zalety i wady.
Unipolarny silnik krokowy
Unipolarny silnik krokowy to najczęściej spotykany typ. Jest on również najłatwiejszy do zrozumienia i kontrolowania. Ma on cztery lub więcej cewek nawiniętych wokół centralnego wału. Każda cewka jest podłączona do wewnętrznego zacisku zwanego „fazą”. Kiedy zasilasz jedną fazę, powoduje ona obrót wału w jednym kierunku. Natomiast w momencie gdy zasilana jest inna faza, wał zaczyna obracać się w przeciwnym kierunku.
Bipolarny silnik krokowy
Silnik bipolarny posiada dwie cewki na fazę. Jedna cewka jest przymocowana do środka wału, a druga na zewnątrz. Obie są połączone wewnętrznie w taki sposób, że gdy jedna cewka obraca się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, to inna zaczyna kręcić się w przeciwnym kierunku, w ten sposób możliwe jest powstanie ruchu w obu kierunkach jednocześnie.
Multipolarny silnik krokowy
Multipolarne silniki krokowe są najbardziej skomplikowane pod względem budowy. Mają one więcej niż dwie fazy i posiadają więcej uzwojeń wokół ich prętów niż pozostałe dwa typy.